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CAMILLE BERTAULT

Jazz Sommer im Bayerischen Hof 2019

Night Club

Mi. 24.07. | 21:00 Uhr

Official Website 

Youtube

 

Camille Bertault - vocals

Fady Farah - piano

Christophe Minck - bass

Pierre Demange - drums

 

Camille Bertault ist Frankreichs neuer Jazz-Shootingstar – charmant, witzig und beispiellos virtuos! Auf ihrem Album-Debüt bei oKeh Records »Pas de géant« (Riesenschritte) erlebt man, wie sie in ihrem ganz eigenen Stil »Vocalese« singt und berühmte Jazzstandards mit neuen Texten versieht. 

Ihre Art zu singen ist ohne Vergleich: rasend schnell und unglaublich sanft, mit wilder Freiheit und müheloser Leichtigkeit.  In verblüffender Weise verbindet sie Worte, Rhythmen und Noten, entlockt der schwelgerisch dargebotenen Musik, eine wahre Fülle von Bedeutungen. 

Der Titel ihres Albums ist die wörtliche Übersetzung von »Giant Steps«, dem Jazzstandard von John Coltrane, zu dem sie einen Text dichtete und auf YouTube für Aufsehen sorgte. Neben »Giant Steps« versieht sie »House of Jade« von Wayne Shorter und »Very Early« von Bill Evans mit neuen Worten, singt entlang der Aria aus den Goldberg-Variationen, interpretiert Popsongs wie »Comment te dire adieu« von Serge Gainsbourg oder »La Femme coupée en morceaux« von Michel Legrand und präsentiert sogar noch eigene Songs.

 

The album’s title "Pas de géant" (Giant Steps) is an homage, sidestep and claim all at once. It is the literal translation of Giant Steps, the legendary John Coltrane standard from 1959, which Camille Bertault made her own in a YouTube video, including every note of the saxophone solo and marking the start of her rise in spring 2015.

In the album Pas de géant, she turns this virtuoso exercise into a phenomenal, liberated vocal display, explaining, sharing and declaring her passion – the astonishing song Là où tu vas [Wherever You Go]. This funny, erudite text is both humble and provocative. She asked Ravi Coltrane for permission to put it over Giant Steps and record – “We met up, I explained my approach and he accepted”.
And what was her approach? Words, rhythms, notes, a staggering way of having its meaning rush around at breakneck speed over music at the top of its game; sweet, free and unbridled in style. In truth, Coltrane has a bigger influence on her than do singers, even Betty Carter or Ella Fitzgerald.
But it’s also worth listening out for the clear paradoxes she writes into the lyrics for Certes [Sure] (“Certes, il faut ne pas trop penser / Penser en s’remplissant la panse / De vide gras et d’existence / Et se concentrer sur sa chance” [“Sure, don’t think too much/Think while you fill your belly/With fatty nothingness and life/And concentrate on your luck”]). And then there’s the textual farce of Comptes de fées [Fairy tales] (“Elle c’est la fée, lui c’est le comte / Des contes de fées, il en raconte / Sur le contrat, il conte fleurette / Vite fait bien fait à fée Clochette” [“She’s the fairy, he’s the noble/He tells fairy tales/About the contract, he woos Tinker Bell/Quickly and masterfully”]).
And she sings the aria from Johann Sebastian Bach’s Goldberg Variations at full speed, covers Serge Gainsbourg’s Comment te dire adieu, the surrealist Conne by Brigitte Fontaine and La Femme coupée en morceaux by Michel Legrand, written and sung in Brazilian over some Wayne Shorter and in French over Bill Evans…
Her giant steps go in ten different directions at once, weaving Les Double Six together with Helen Merrill, Claude Nougaro with Meredith d’Ambrosio, the films of Jacques Demy with Lambert, Hendricks & Ross, Jacques Loussier with André Minvielle… Her thoughts: “I wanted an album which reflected me rather than one which reflected its own genre.”
It’s true that she is a young woman of her time with a tangle of solid roots. Her father is an amateur jazz pianist and she has always sung with him on and off. But at the age of eight, she sat down at the piano and set about the whole conservatoire experience.

 

Aktuelle CD: "Pas de géant" (oKeh, 2017)

 

Einlass: 20.00 Uhr / Beginn: 21.00 Uhr

Eintritt: VVK € 28,00 zzgl. VVK-Gebühren; AK € 35,00

 

Festivalticket: € 250,00 beim Concierge erhältlich. (Kinotickets sind im Preis nicht enthalten.) 

Tickets an allen bekannten VVK-Stellen erhältlich oder bei: Eventim ● München TicketTicketmaster

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